Voorstellingen met kinderen

Met Anke heb ik tot nu toe twee voorstellingen gemaakt met leerlingen van kunstencentrum de Stroming in Wijchen. Een groot feest met muziek, dans, tekeningen waarbij ik het verhaal mocht vertellen.

Anke geeft vioolles en op een congres voor viooldocenten zag ze een paar jaar geleden de voorstelling De Oosterse Prinses waarin de muziek door een strijkorkestje werd gecombineerd met een verhaal. Dat was zo’n leuke combinatie, dat ze de voorstelling kocht: een leuk alternatief voor de reguliere presentaties aan het eind van het schooljaar. Ik wilde natuurlijk het verhaal wel vertellen. Het strijkorkestje dat Anke onder haar hoede heeft kon de muziek uitvoeren.
Maar zou het niet leuk zijn om in zo’n voorstelling ook de allerjongste leerlingen, met nog maar een jaar les, mee te laten doen? Daartoe maakte Anke wat bewerkingen bij een aantal stukjes, zodat zij ook hier en daar mee konden spelen. En op de Stroming wordt ook balletles gegeven. Waarom niet ook dans bij sommige liedjes? Ook de beeldende collega sloot zich erbij aan. Tijdens haar lessen mochten de kinderen tekeningen maken bij het verhaal. Die zouden tijdens de voorstelling worden vertoond.
Zoals ik schreef werd de voorstelling een groot succes. Er stonden misschien wel 50 leerlingen op het podium – en dan tel ik de tekeningmakers niet eens mee.

Een jaar later hebben we weer zo’n gecombineerde voorstelling gemaakt. Dit keer vertelde ik het verhaal Thomasina. Ook dit verhaal en bijpassende muziek had Anke kunnen overnemen van dezelfde collega. Weer gingen gedurende enkele maanden muziekleerlingen, balletleerlingen en beeldende leerlingen aan de slag. Ondertussen werkte ik aan het verhaal. In tegenstelling tot het eerste verhaal was het dit keer geen kwestie van alleen maar even het verhaal instuderen. Aan Thomasina heb ik mijn handen vol gehad. Over deze kluif, schrijf ik nog een apart stukje. Weer waren de reacties op de voorstelling positief. De leerlingen vonden het leuk om te doen, de familie in de zaal vond het prachtig en de directeur vond dit mooie PR en een goed voorbeeld van wat samenwerking tussen de vakgroepen vermag.

Het lesseizoen van dit jaar is nog maar net begonnen, maar Anke en ik zijn alweer aan het nadenken over een nieuwe voorstelling. Voor kerst besluiten we wat we gaan doen, zodat vanaf januari alle betrokken partijen weer aan de slag kunnen voor een nieuwe voorstelling!


in

, ,