↓
 

Verhalenmaker

Misschien wilt u een jubileum of feest opluisteren met een terugblik. Mogelijk staat u aan het begin van een verandertraject en zoekt u naar een inspirerend toekomstverhaal. Wellicht wilt u een vergadering eens op een andere manier beginnen en zoekt u een verhaal om de toon te zetten. Of u organiseert een congres en zoekt een intermezzo dat aansluit bij het thema.
Ik help u aan een passend verhaal.

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

  • Home
  • Contact
  • Uw verhaal
  • Over mij
  • Verhalen
    • Bomen tot in de hemel
    • De meester van de bliksem
    • Dido’s afscheid
    • Een engel zonder vleugels
    • Het speurende beest – een bewerking van Arthurverhalen
    • Midzomernachtsdroom
    • Mijn verhaal
    • Nikodemus
    • Paaltjes in de wijk
    • Thomasina
  • Foto’s

Post navigation

← Water in de rivier
Het verhaal van de reis →

Letterlijk (2)

Verhalenmaker Posted on 20 augustus 2011 by arjen15 maart 2017

Teksten uit je hoofd leren en letterlijk vertellen, jezelf behoedend voor een aantal risico’s, is een waardevolle bezigheid.

Tijdens een toneelopleiding moest ik ooit voor het eerst teksten uit mijn hoofd moest leren. Zo ben ik poëzie gaan waarderen. Voordien nam ik nooit de tijd om een gedicht te lezen. Ik las gedichten altijd alsof ik een krantenartikel las: een tekst die zei wat er stond en niet meer. Sommige gedichtjes vond ik wel grappig, maar gedichten raakten me op die manier natuurlijk nooit. Toen ik ze echter uit mijn hoofd ging leren, zongen ze ook als ik er niet mee bezig was door mijn hoofd. Op onverwachte momenten dook er dan wel eens een nieuwe betekenis of associatie op. Dat vond ik eerst nogal gezocht, want wat ik er bij bedacht stond toch niet in de tekst? Maar ik leerde dat dat nu juist de kunst van het dichten is: suggereren, beelden en sferen oproepen zonder het letterlijk uit te spellen.
Ik leerde absurde teksten en gedichten van Becket uit mijn hoofd. Knap lastig, omdat er soms echt geen touw aan vast te knopen is. En toch. Toen ik ze van buiten begon te leren en ze begon uit te spreken, toen ik ermee ging spelen begonnen ze me wat te zeggen.
Gedichten moet je letterlijk voordragen. Dat kan door ze voor te lezen, maar ze uit je hoofd kennen levert dus een hoop extra op.

Met verhalen ligt het iets anders. Daar komt het vaak niet op een exacte formulering aan. Er zijn uitzonderingen. De dierenverhaaltjes van Toon Tellegen bijvoorbeeld. Ik vind dat je die niet ‘vrij’ moet proberen na te vertellen. De formuleringen in die verhaaltjes zijn zó fraai, helder, beknopt en veelzeggend, dat het haast gedichten zijn. Daar moet je als verteller niets aan veranderen. Maar, nogmaals, veel verhalen hoeven niet letterlijk.
Toch vind ik het waardevol om af en toe een verhaal wél uit mijn hoofd te leren. Naast alle voordelen van letterlijk vertellen die ik hierboven al noemde, komt er nog het voordeel bij dat je op deze manier loskomt van jouw eigen manier van formuleren. Doordat je letterlijk de tekst van de schrijver gebruikt, ga je dingen op een andere manier zeggen dan hoe je dat van jezelf zou hebben gedaan. En ook dat is in meerdere opzichten winst.

Posted in improvisatie, presentatie, publiek, schrijver, verteller permalink

Post navigation

← Water in de rivier
Het verhaal van de reis →
Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Archief

Categorieën

Agenda

Projecten

  • Bomen tot in de hemel
  • Carnaval der Dieren
  • De Schepping
  • Dido en Aeneas
  • Driekoningen
  • Het Wilde Oog
  • Horror
  • Inner Game of Work
  • Legio
  • Lijsterbaard
  • Meer bomen tot in de hemel
  • Met de muziekschool
  • Midzomernachtsdroom
  • muziek
  • Olek schoot een beer
  • OV 19e eeuw
  • Pelleas en Melisande
  • Regie
  • van Delden
  • VertelGenootschap
  • voorstelling
  • Wang-Fô
  • Wolfgang
  • WVD-2011
  • WVD-2012
  • WVD-2020
  • Zeven woorden/Nikodemus

©2023 - Verhalenmaker - Weaver Xtreme Theme
↑