↓
 

Verhalenmaker

Misschien wilt u een jubileum of feest opluisteren met een terugblik. Mogelijk staat u aan het begin van een verandertraject en zoekt u naar een inspirerend toekomstverhaal. Wellicht wilt u een vergadering eens op een andere manier beginnen en zoekt u een verhaal om de toon te zetten. Of u organiseert een congres en zoekt een intermezzo dat aansluit bij het thema.
Ik help u aan een passend verhaal.

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

  • Home
  • Contact
  • Uw verhaal
  • Over mij
  • Verhalen
    • Bomen tot in de hemel
    • De meester van de bliksem
    • Dido’s afscheid
    • Een engel zonder vleugels
    • Het speurende beest – een bewerking van Arthurverhalen
    • Mijn verhaal
    • Nikodemus
    • Paaltjes in de wijk
    • Thomasina
  • Foto’s

Post navigation

← “Duidelijke voorbeelden, eenvoudige structuren”
Het sneeuwmeisje – 17 juni in Wijchen →

Just tell a story

Verhalenmaker Posted on 19 mei 2013 by arjen19 mei 2013

(Bijdrage aan een ophanden zijnde, engelstalig boekje voor IT professionals.)

Increasingly, I am getting convinced of the importance of telling a story. I am biased, of course. As a storyteller, creating and telling stories is what I do. But then again, I am also a trainer and consultant in IT organizations. Especially in that domain, I am impressed by the power of telling a story – a good story, of course. And I am surprised at how hard this appears to be. All too often, we tend to generalize and abstract.

“Usually, actors behave like this.”
“This will lead to an alternative flow in the business process.”
“Issues are escalated to the steering committee.”

Sentences with all life sucked out of.

A story is about a hero who aims to reach a goal and meets obstacles. As an audience we identify with the hero and we want to know how he goes about conquering those obstacles. We want to know how Joan, a data architect, managed to deal with the conflicting requirements from the two customer departments. We want to know how Andrew, a project manager, went about saving his project with a looming deadline. Tell a story that illustrates your point and you don’t have to make your point anymore. Tell a story about recognizable characters or dilemmas and it will be remembered. Tell a story about what it means to you and we will believe you.

Next time when you want us to pay attention, do not tell what actors usually do; tell about this time when that customer made a call to headquarters. Do not talk about alternative flows; tell about last week when hell broke loose because this customer sent an email instead of a letter. And please, issues are not escalated. When you want us to understand the use of the steering committee, tell about last project, where there was a big fight and tell us how the steering committee helped solving it.

Just tell a story, and don’t be surprised if this time they will listen.

Posted in IT, project, zakelijk permalink

Post navigation

← “Duidelijke voorbeelden, eenvoudige structuren”
Het sneeuwmeisje – 17 juni in Wijchen →
Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Archief

Categorieën

Agenda

Projecten

  • Bomen tot in de hemel
  • Carnaval der Dieren
  • De Schepping
  • Dido en Aeneas
  • Het Wilde Oog
  • Horror
  • Inner Game of Work
  • Legio
  • Lijsterbaard
  • Meer bomen tot in de hemel
  • Met de muziekschool
  • muziek
  • Olek schoot een beer
  • OV 19e eeuw
  • Pelleas en Melisande
  • Regie
  • van Delden
  • VertelGenootschap
  • voorstelling
  • Wang-Fô
  • Wolfgang
  • WVD-2011
  • WVD-2012
  • WVD-2020
  • Zeven woorden/Nikodemus

©2022 - Verhalenmaker - Weaver Xtreme Theme
↑