↓
 

Verhalenmaker

Misschien wilt u een jubileum of feest opluisteren met een terugblik. Mogelijk staat u aan het begin van een verandertraject en zoekt u naar een inspirerend toekomstverhaal. Wellicht wilt u een vergadering eens op een andere manier beginnen en zoekt u een verhaal om de toon te zetten. Of u organiseert een congres en zoekt een intermezzo dat aansluit bij het thema.
Ik help u aan een passend verhaal.

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

  • Home
  • Contact
  • Uw verhaal
  • Over mij
  • Verhalen
    • Bomen tot in de hemel
    • De meester van de bliksem
    • Dido’s afscheid
    • Een engel zonder vleugels
    • Het speurende beest – een bewerking van Arthurverhalen
    • Mijn verhaal
    • Nikodemus
    • Paaltjes in de wijk
    • Thomasina
  • Foto’s

Post navigation

← Het sneeuwmeisje: een groot feest
The function of story in IT – Les Chambers →

Just tell a story

Verhalenmaker Posted on 2 juli 2013 by arjen2 juli 2013

(Een column over verhalen in de zakelijke IT-context. Ik schreef deze tekst voor een binnenkort te verschijnen boek van het BI-Podium.)

I am becoming more and more convinced of the importance of telling a story. I am biased, of course, given that as a storyteller, creating and telling stories is what I do. But then again, I am also a trainer and consultant for IT organizations. In that domain too, I am impressed by the power of telling a story – a good story, of course. And I am surprised at how hard this seems to be. All too often, we tend to generalize and abstract. “Usually, actors behave like this.” “This will lead to an alternative flow in the business process.” “Issues are escalated to the steering committee.” Sentences with all the life sucked out of them.
A story is about a hero who endeavors to reach a goal and encounters obstacles along the way. As an audience, we identify with the hero and we want to know how he goes about overcoming those obstacles. We want to know how Joan, a data architect, managed to deal with the conflicting requirements from the two customer departments. We want to know how Andrew, a project manager, went about saving his project with a looming deadline. Tell a story that illustrates your point and you don’t have to make your point anymore. Tell a story about recognizable characters or dilemmas and it will be remembered. Tell a story about what it means to you and we will believe you.
Next time you want us to pay attention, do not talk about what actors usually do; tell us about the time that a customer made a call to headquarters. Do not talk about alternative flows; tell us about last week when all hell broke loose because a particular customer sent an email instead of a letter. And please, issues are not escalated. If you want us to understand the use of a steering committee, tell us about the last project when there was a big fight and tell us how the steering committee helped to solve the problem. Just tell a story, and don’t be surprised if this time people listen.

Posted in IT, passend, zakelijk permalink

Post navigation

← Het sneeuwmeisje: een groot feest
The function of story in IT – Les Chambers →
Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Archief

Categorieën

Agenda

Projecten

  • Bomen tot in de hemel
  • Carnaval der Dieren
  • De Schepping
  • Dido en Aeneas
  • Het Wilde Oog
  • Horror
  • Inner Game of Work
  • Legio
  • Lijsterbaard
  • Meer bomen tot in de hemel
  • Met de muziekschool
  • muziek
  • Olek schoot een beer
  • OV 19e eeuw
  • Pelleas en Melisande
  • Regie
  • van Delden
  • VertelGenootschap
  • voorstelling
  • Wang-Fô
  • Wolfgang
  • WVD-2011
  • WVD-2012
  • WVD-2020
  • Zeven woorden/Nikodemus

©2022 - Verhalenmaker - Weaver Xtreme Theme
↑