↓
 

Verhalenmaker

Misschien wilt u een jubileum of feest opluisteren met een terugblik. Mogelijk staat u aan het begin van een verandertraject en zoekt u naar een inspirerend toekomstverhaal. Wellicht wilt u een vergadering eens op een andere manier beginnen en zoekt u een verhaal om de toon te zetten. Of u organiseert een congres en zoekt een intermezzo dat aansluit bij het thema.
Ik help u aan een passend verhaal.

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

  • Home
  • Contact
  • Uw verhaal
  • Over mij
  • Verhalen
    • Bomen tot in de hemel
    • De meester van de bliksem
    • Dido’s afscheid
    • Een engel zonder vleugels
    • Het speurende beest – een bewerking van Arthurverhalen
    • Midzomernachtsdroom
    • Mijn verhaal
    • Nikodemus
    • Paaltjes in de wijk
    • Thomasina
  • Foto’s

Post navigation

← Verhalen in de IT
Wereldverteldag 2011 →

Poëzie

Verhalenmaker Posted on 28 november 2010 by arjen28 november 2010

Sinds ik gedichten uit mijn hoofd ben gaan leren, ben ik ze meer gaan waarderen.

Ik vond gedichten heel lang onhandelbare dingen. De grappige rijmpjes van bijvoorbeeld Daan Zonderland kon ik wel waarderen, maar zodra het ergens over ging, begreep ik het niet meer. Waarom maakten die dichters hun zinnen niet af, zeiden ze niet wat ze bedoelden en wat moest ik met al die beeldspraak?
Tot ik bij een toneelopleiding gedichten uit mijn hoofd moest leren. Remco Camperts “Poëzie is een daad“, Huub Oosterhuis’ “Veel te laat heb ik jou liefgekregen“, “Vier manieren om op iemand te wachten” van Joke van Leeuwen, gedichten van Herman de Coninck en Wislawa Szymborska.
Ik ontdekte dat naarmate je de tekst beter kent en vaker uitspreekt, hij haast vanzelf betekenis krijgt. Eerst schrok ik daar wat van. “Ik hoor hier nu tussen deze zin en die zin een verbinding, maar zoek ik niet te ver?” Of: “Deze woorden klinken als andere woorden verderop in het gedicht, maar is dat niet toevallig?”
Nu ga ik ervan uit dat niets in een goed gedicht er toevallig in staat. De dichter was zich bewust van de associaties, klanken, ritmes in het gedicht.

En dan geldt: hoe beter je de tekst kent, hoe meer je erin blijft vinden.

Posted in lied, schrijver, werkvorm, wijsheid permalink

Post navigation

← Verhalen in de IT
Wereldverteldag 2011 →
Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Archief

Categorieën

Agenda

Projecten

  • Bomen tot in de hemel
  • Carnaval der Dieren
  • De Schepping
  • Dido en Aeneas
  • Driekoningen
  • Het Wilde Oog
  • Horror
  • Inner Game of Work
  • Legio
  • Lijsterbaard
  • Meer bomen tot in de hemel
  • Met de muziekschool
  • Midzomernachtsdroom
  • muziek
  • Olek schoot een beer
  • OV 19e eeuw
  • Pelleas en Melisande
  • Regie
  • van Delden
  • VertelGenootschap
  • voorstelling
  • Wang-Fô
  • Wolfgang
  • WVD-2011
  • WVD-2012
  • WVD-2020
  • Zeven woorden/Nikodemus

©2023 - Verhalenmaker - Weaver Xtreme Theme
↑