Een draak inzetten – herken je dit?

Ik schreef dit sprookje naar aanleiding van deze situatie bij de klant. Wat daar gebeurde is niet uniek voor deze werkgroep bij deze klant. Ook in andere organisaties gebeurt dit soort dingen. Het kan dan nuttig zijn om aan de hand van het verhaal te kijken of we elementen herkennen en wat we daarvan kunnen leren. In sommige situaties kies ik ervoor om hiervoor een anekdote te gebruiken, maar vaak gebruik ik ook een metaforisch verhaal zoals het sprookje. Waarom? Wat is de waarde van het sprookje boven de anekdote?

Ten eerste is het gewoon leuk om naar sprookjes te luisteren. Bij een sprookje worden we haast vanzelf het verhaal ingezogen en we blijven met plezier luisteren. Ik vind het ook leuk om met sprookjeselementen een spiegelverhaal te maken, een verhaal dat de belangrijkste elementen uit de werkelijkheid een pendant in de sprookjeswereld geeft.
Het tweede, grote voordeel van een sprookje boven de realiteit van een anekdote, is het feit dat een sprookje het verhaal uit zijn context licht. Het overkomt me wel eens als ik anekdotes vertel, dat ik reacties krijg in de trant: “Wij werken niet in werkgroepen.” Vaak speelt de anekdote zich dan af in een herkenbare realiteit die daardoor onvermijdelijk óók elementen bevat die níet kloppen met de realiteit van de luisteraar. En juist daardoor kan deze het gevoel krijgen dat het verhaal niet over hem gaat.
Een sprookje daarentegen speelt per definitie in een andere werkelijkheid. Bij een sprookje accepteren we dat. Niemand zal serieus bezwaar aantekenen omdat draken niet bestaan. Doordat het sprookje buiten de werkelijkheid speelt, is het makkelijker om het verhaal helemaal aan te horen en niet te worden afgeleid door elementen die ‘niet kloppen’.

Als het doel van het sprookje is om na te denken over ‘hoe wij het doen’, is de eerste vraag die ik stel na het sprookje: “Wat herken je?” Vaak is dat genoeg om een dergelijke discussie te starten. Gedurende deze discussie biedt het sprookje handvatten om nader op onderdelen in te gaan: Wie is hier de draak? Welke eisen stelt hij? Wat is het gevaar dat bij ons dreigt? En is dat een reëel gevaar? Welke offers brengen wij?
Het sprookje biedt zo een veilig kader waarbinnen de discussie gevoerd kan worden.


Tags: