van Delden

Het staat al op de agenda: op 22 januari vertel ik een verhaal op het Klassiek Open Podium in Arnhem. Ik ben benieuwd wàt ik er ga vertellen.

Het KOP vroeg me voor een verhaal met muziek. Ik kreeg de vrije hand. Het is een klein podium, dus het leek me leuk om een voorstelling te maken samen met het Forster kwartet, een van de strijkkwartetten waarin Anke speelt. En hen leek dat gelukkig ook een goed plan. In het verleden heb ik al diverse muzikale projecten gedaan (zie bijvoorbeeld hier onder ‘Muzikale verhalen’), maar een zo open begin is nieuw voor me.
Met het kwartet gingen we op zoek naar strijkkwartetten die zijn geschreven bij verhalen. De Kreutzer Sonate van Janáček, naar het verhaal van Tolstoi, werd meteen verworpen omdat het te bekend zou zijn. En ook Schuberts Der Tod und das Mädchen werd afgeserveerd: te bekend van de film van Roman Polanski. Maar er zouden toch veel meer stukken moeten zijn bij bekende verhalen, mythen of sprookjes? Parsifal of de Vliegende Hollander, maar dan voor strijkkwartet. Peter en de wolf of de Notenkraker, maar dan voor strijkkwartet.
Dat viel tegen. We besloten het andersom te doen. Het kwartet zocht stukken waar ik wellicht een verhaal bij zou kunnen vinden of maken. Uiteindelijk bleven er twee over. Het ene was het strijkkwartet Three Idylls van Frank Bridge. Romantisch en geschikt voor streekverhalen van bijvoorbeeld het Schotse platteland. Maar ik vond het wel heel suggestieve muziek, waarbij het eerste en tweede deel voor mijn gevoel weinig in sfeer verschilden.
Mijn voorkeur ging uit naar het andere stuk en tot mijn vreugde heeft het kwartet hier gister mee ingestemd. Op 22 januari speelt het Forster kwartet het Willink vierluik van Lex van Delden. Een stuk dat de componist in opdracht schreef bij vier schilderijen van Carel Willink. Wat minder toegankelijk misschien dan het stuk van Bridge, maar met meer variatie in stemming en zeker zo beeldend. De grote vraag is nu: welk verhaal vertel ik hierbij? Laat ik me inspireren door de titels van de delen en schilderijen (miereneters, de stille getuige, eeuwige schreeuw)? Of zoek ik het meer in de sfeer van de magisch-realistische schilderijen? Dan zou ik gaan zoeken bij Hubert Lampo of Johan Daisne. Of ga ik uit van de sfeer van de muziek, los van waarop die is gebaseerd? Die muziek roept bij mij associaties op met de verhalen van Poe of Dahl.

Ik ben benieuwd. De muziek staat op mijn mp3-speler. Ik ga ‘m eens goed tot me laten doordringen. De speurtocht naar een verhaal is begonnen.

Dit bericht is geplaatst in muziek, project en getagd. Bookmark de permalink.