↓
 

Verhalenmaker

Misschien wilt u een jubileum of feest opluisteren met een terugblik. Mogelijk staat u aan het begin van een verandertraject en zoekt u naar een inspirerend toekomstverhaal. Wellicht wilt u een vergadering eens op een andere manier beginnen en zoekt u een verhaal om de toon te zetten. Of u organiseert een congres en zoekt een intermezzo dat aansluit bij het thema.
Ik help u aan een passend verhaal.

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

  • Home
  • Contact
  • Uw verhaal
  • Over mij
  • Verhalen
    • Bomen tot in de hemel
    • De meester van de bliksem
    • Dido’s afscheid
    • Een engel zonder vleugels
    • Het speurende beest – een bewerking van Arthurverhalen
    • Midzomernachtsdroom
    • Mijn verhaal
    • Nikodemus
    • Paaltjes in de wijk
    • Thomasina
  • Foto’s

Post navigation

← Ode aan de Don
Onrust in de organisatie →

Metaforen en programmeren

Verhalenmaker Posted on 31 augustus 2010 by arjen31 augustus 2010

Softwareontwikkeling is niet eenvoudig.
Niet per se omdat programmeren moeilijk is, maar vooral omdat op voorhand vaak lastig is te zeggen wat het nieuwe systeem nou precies moet gaan doen. Om het programmeren van software in betere banen te leiden zijn tal van aanpakken bedacht. Een bij programmeurs populaire methode is eXtreme Programming (XP).

Wat mij als verhalenmaker aanspreekt in XP is het gebruik van een metafoor. Voor elk nieuw te bouwen systeem bedenken opdrachtgever en ontwikkelaars gezamenlijk een beeld dat voor hen de essentie vat van wat er gemaakt gaat worden. In plaats van te proberen alle details tot in de puntjes op voorhand vast te leggen, wordt gezocht naar een metafoor. Een visie op het doel in plaats van een ellenlange lijst met details die waarschijnlijk gaandeweg toch steeds bijgesteld moet worden. Een voorbeeld dat in de XP-documentatie te vinden is: “this program works like a hive of bees, going out for pollen and bringing it back to the hive”, als metafoor voor een intelligent zoeksysteem.

Niet alleen helpt de metafoor gedurende het project om de grote lijn en het doel voor ogen te houden. Ook kan het inspiratie opleveren voor nieuwe ideeën. Is het in ons systeem nuttig om onderscheid te maken tussen de koningin en werkbijen? Wat zijn de honingraten in de bijenkorf van onze software? Hebben we een imker nodig om de honing er weer uit te halen?

Posted in IT, passend, zakelijk permalink

Post navigation

← Ode aan de Don
Onrust in de organisatie →
Logging In...

Comments are closed.

  • 1 Reply
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 1 Pingback
Last reply was 18 maart 2017
  1. Metaforen voor programmeren | Verhalenmaker
    View 18 maart 2017

    […] ik schreef over metaforen en programmeren deed ik mijn best om IT-jargon uit het stukje te houden. Al tikkende realiseerde ik me dat voor […]

Archief

Categorieën

Agenda

Projecten

  • Bomen tot in de hemel
  • Carnaval der Dieren
  • De Schepping
  • Dido en Aeneas
  • Driekoningen
  • Het Wilde Oog
  • Horror
  • Inner Game of Work
  • Legio
  • Lijsterbaard
  • Meer bomen tot in de hemel
  • Met de muziekschool
  • Midzomernachtsdroom
  • muziek
  • Olek schoot een beer
  • OV 19e eeuw
  • Pelleas en Melisande
  • Regie
  • van Delden
  • VertelGenootschap
  • voorstelling
  • Wang-Fô
  • Wolfgang
  • WVD-2011
  • WVD-2012
  • WVD-2020
  • Zeven woorden/Nikodemus

©2023 - Verhalenmaker - Weaver Xtreme Theme
↑