Metaforen en programmeren

Softwareontwikkeling is niet eenvoudig.
Niet per se omdat programmeren moeilijk is, maar vooral omdat op voorhand vaak lastig is te zeggen wat het nieuwe systeem nou precies moet gaan doen. Om het programmeren van software in betere banen te leiden zijn tal van aanpakken bedacht. Een bij programmeurs populaire methode is eXtreme Programming (XP).

Wat mij als verhalenmaker aanspreekt in XP is het gebruik van een metafoor. Voor elk nieuw te bouwen systeem bedenken opdrachtgever en ontwikkelaars gezamenlijk een beeld dat voor hen de essentie vat van wat er gemaakt gaat worden. In plaats van te proberen alle details tot in de puntjes op voorhand vast te leggen, wordt gezocht naar een metafoor. Een visie op het doel in plaats van een ellenlange lijst met details die waarschijnlijk gaandeweg toch steeds bijgesteld moet worden. Een voorbeeld dat in de XP-documentatie te vinden is: “this program works like a hive of bees, going out for pollen and bringing it back to the hive”, als metafoor voor een intelligent zoeksysteem.

Niet alleen helpt de metafoor gedurende het project om de grote lijn en het doel voor ogen te houden. Ook kan het inspiratie opleveren voor nieuwe ideeën. Is het in ons systeem nuttig om onderscheid te maken tussen de koningin en werkbijen? Wat zijn de honingraten in de bijenkorf van onze software? Hebben we een imker nodig om de honing er weer uit te halen?


in

, ,

Tags: