↓
 

Verhalenmaker

Misschien wilt u een jubileum of feest opluisteren met een terugblik. Mogelijk staat u aan het begin van een verandertraject en zoekt u naar een inspirerend toekomstverhaal. Wellicht wilt u een vergadering eens op een andere manier beginnen en zoekt u een verhaal om de toon te zetten. Of u organiseert een congres en zoekt een intermezzo dat aansluit bij het thema.
Ik help u aan een passend verhaal.

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

  • Home
  • Contact
  • Uw verhaal
  • Over mij
  • Verhalen
    • Bomen tot in de hemel
    • De meester van de bliksem
    • Dido’s afscheid
    • Een engel zonder vleugels
    • Het speurende beest – een bewerking van Arthurverhalen
    • Mijn verhaal
    • Nikodemus
    • Paaltjes in de wijk
    • Thomasina
  • Foto’s

Post navigation

← De organisatie is een verhaal
De IT-architect: de verhalenverteller →

De organisatie is een soap

Verhalenmaker Posted on 15 september 2011 by arjen15 maart 2017

Ik schreef over de organisatie als verhaal. Of beter: als een veelheid aan verhalen. Misschien kun je wel spreken over de organisatie als soap. Ik heb het dan niet over het feit dat er in een organisatie soms allerlei ‘soap-achtige’ ontwikkelingen plaatsvinden. Ik doel op specifieke kenmerken van een soap die goed aansluiten bij het postmoderne karakter van Morgans manier om naar organisaties te kijken.
Een soap is het postmoderne verhaal bij uitstek. Een soap kent tal van verhaallijnen. Sommige van die verhaallijnen zijn een tijdje dominant en doven dan uit. Andere steken af en toe de kop op. Er is niet één hoofdpersoon, alle karakters zijn min of meer gelijkwaardig. Hoewel er natuurlijk uitgesproken goeieriken en slechteriken zijn, heeft elk karakter goede en minder goede trekjes. En ga zo maar door.

Bij elke metafoor is het boeiend om na te gaan wat de eigenschappen van de metafoor zeggen over de organisatie. Dus wat zeggen kenmerken van een soap over de organisatie?

  • Wat zijn in onze organisatie die veelheid aan verhaallijnen en welke zijn op dit moment dominant?
  • Elke aflevering eindigt met een cliffhanger. Wat zijn op dit moment dergelijke gebeurtenissen waarvoor iedereen de adem inhoudt?
  • Wie zijn de spelers die op dit moment de aandacht krijgen en wat zijn hun goede en wat hun slechte eigenschappen?
  • In een soap hebben alle personages relaties met elkaar, openlijk of in het geheim. Kunnen we in de organisatie dergelijke openlijke en geheime relaties onderkennen?
  • In een soap komt actie alleen indirect voor. Het verhaal wordt vooral door de personages aan elkaar verteld. Veel scènes in een soap bestaan uit ‘pratende hoofden’. Zou het in organisaties zo kunnen zijn dat wat er verteld wordt, vaak belangrijker is dan wat er uiteindelijk gebeurt?
  • Een soap kent maar een beperkt aantal locaties waar het verhaal zich afspeelt. Wat zijn in een organisatie de plekken waar ‘het gebeurt’?

Ik ben geen kenner, maar als we in een workshop deze vragen besproken hebben, zouden we zelfs verder kunnen gaan. Is onze organisatie GTST of ONM? Meer Dynasty of Dallas?

Posted in metaforen, verandering, werkvorm, zakelijk permalink

Post navigation

← De organisatie is een verhaal
De IT-architect: de verhalenverteller →
Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Archief

Categorieën

Agenda

Projecten

  • Bomen tot in de hemel
  • Carnaval der Dieren
  • De Schepping
  • Dido en Aeneas
  • Het Wilde Oog
  • Horror
  • Inner Game of Work
  • Legio
  • Lijsterbaard
  • Meer bomen tot in de hemel
  • Met de muziekschool
  • muziek
  • Olek schoot een beer
  • OV 19e eeuw
  • Pelleas en Melisande
  • Regie
  • van Delden
  • VertelGenootschap
  • voorstelling
  • Wang-Fô
  • Wolfgang
  • WVD-2011
  • WVD-2012
  • WVD-2020
  • Zeven woorden/Nikodemus

©2022 - Verhalenmaker - Weaver Xtreme Theme
↑