↓
 

Verhalenmaker

Misschien wilt u een jubileum of feest opluisteren met een terugblik. Mogelijk staat u aan het begin van een verandertraject en zoekt u naar een inspirerend toekomstverhaal. Wellicht wilt u een vergadering eens op een andere manier beginnen en zoekt u een verhaal om de toon te zetten. Of u organiseert een congres en zoekt een intermezzo dat aansluit bij het thema.
Ik help u aan een passend verhaal.

Verhalenmaker

voor een passend verhaal

  • Home
  • Contact
  • Uw verhaal
  • Over mij
  • Verhalen
    • Bomen tot in de hemel
    • De meester van de bliksem
    • Dido’s afscheid
    • Een engel zonder vleugels
    • Het speurende beest – een bewerking van Arthurverhalen
    • Mijn verhaal
    • Nikodemus
    • Paaltjes in de wijk
    • Thomasina
  • Foto’s

Post navigation

← Bedenk het maar
Details →

Joe the Plumber

Verhalenmaker Posted on 17 november 2010 by arjen17 november 2010

Binnenkort verzorg ik met collega Lisanne op een IT-congres een workshop over persona’s.

Persona’s zijn fictieve personages die staan voor een groep mensen, bijvoorbeeld een doelgroep. Persona’s gaan een stapje verder dan een marksegmentering op basis van een aantal kenmerken (leeftijd, geslacht, woonplaats, enz.). Je zou kunnen zeggen dat een persona het vlees en bloed op het skelet van zo’n segmentering is. Een persona heeft een verhaal. Het is alsof het een persoon is die we op straat tegen kunnen komen. Iemand die we zouden kunnen kennen. Een persona heeft een naam en foto. De persoonsbeschrijving leest als een portret of interview met haar in de krant. We leren haar kennen omdat ook zaken als hobbies, gezinssamenstelling, favoriete muziek of eten worden vermeld. Misschien laat de beschrijving de persona wel aan het woord en lezen we uitspraken die zij doet ten aanzien van bepaalde onderwerpen.

Joe the Plumber zou een persona kunnen zijn, ware het niet dat hij echt bestaat. Deze Henk en Ingrid lijken al veel meer op echte persona’s. Henk en Ingrid zijn de mensen voor wie bepaalde politieke partijen zich extra zeggen in te spannen. Dankzij hen worden sommige soms erg abstracte discussies weer concreet. Door de gevolgen van bepaalde maatregelen voor Henk en Ingrid te beschrijven, kunnen kiezers bepalen of ze voor of tegen zijn.

In een organisatie waar een aantal goed gekozen persona’s staan voor de doelgroepen, kan met die persona’s voor ogen worden nagedacht over nieuwe producten en diensten. Zouden Anton, Soraja en Diederik hiermee kunnen en willen werken? En zo niet: wat zou erbij of af moeten om ook hen als klant te winnen?

Posted in IT, metaforen, passend, scenariodenken, verandering, zakelijk permalink

Post navigation

← Bedenk het maar
Details →
Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

  • 1 Reply
  • 0 Comments
  • 0 Tweets
  • 0 Facebook
  • 1 Pingback
Last reply was 18 maart 2017
  1. Verhalen in de IT | Verhalenmaker
    View 18 maart 2017

    […] in die categorie. (Op dit congres verzorgde ik donderdag met mijn collega Lisanne een workshop over Persona’s – een wat creatievere werkwijze in IT-land.) Het was verfrissend om Sander en Gerard een […]

    Beantwoorden

Archief

Categorieën

Agenda

Projecten

  • Bomen tot in de hemel
  • Carnaval der Dieren
  • De Schepping
  • Dido en Aeneas
  • Het Wilde Oog
  • Horror
  • Inner Game of Work
  • Legio
  • Lijsterbaard
  • Meer bomen tot in de hemel
  • Met de muziekschool
  • muziek
  • Olek schoot een beer
  • OV 19e eeuw
  • Pelleas en Melisande
  • Regie
  • van Delden
  • VertelGenootschap
  • voorstelling
  • Wang-Fô
  • Wolfgang
  • WVD-2011
  • WVD-2012
  • WVD-2020
  • Zeven woorden/Nikodemus

©2022 - Verhalenmaker - Weaver Xtreme Theme
↑