De motorkap

Nog een metafoor. Eentje die ik tegenkwam in de IT-organisatie waar ik op dit moment werk.
Om allerlei redenen (1) is het belangrijk om de brokjes onderhanden werk zo klein mogelijk te maken. Dus als er een vraag van de klant komt waarvan we inschatten dat die omvangrijk is en veel werk zal vragen, is de eerste actie om de vraag op te splitsen in kleinere deeltjes. Hoe kleiner elk deeltje, hoe vlotter het gerealiseerd kan worden en hoe sneller de klant er feedback op kan geven.

Het splitsen van wensen is dus een belangrijke activiteit in automatiseringsland. Dit is in veel organisaties tegenintuïtief, maar in de organisatie waar ik nu werk, vatte het idee langzaam aan post. Tot ik op een dag hoorde over de motorkap. Het werd gebruikt als argument om een aantal kleinere deeltjes toch weer samen te voegen alvorens ze te programmeren: “Als de motorkap toch open is, kunnen we beter meteen wat zaken combineren.”
Een verleidelijk argument en het werd door de minder technisch aangelegde analisten voor zoete koek geslikt. De motorkap staat voor activiteiten die bij het bouwen, testen en opleveren van software horen. Activiteiten waarvan we in de loop van de tijd gewend zijn geraakt dat die een hoop tijd kosten. Maar tegelijk ook activiteiten die wel degelijk ook anders en minder tijdrovend ingevuld kunnen worden.

Wat doe je als je met zo’n krachtige metafoor wordt geconfronteerd? Soms is het zaak om er een andere metafoor tegenover te zetten. Soms moet je gewoon met argumenten werken. In dit geval bood de metafoor zelf al de hele argumentatie om er anders tegenaan te kijken. Als een auto naar de garage gaat, praat niemand over het openen en sluiten van de motorkap als een grote kostenpost. Dus als het verhoudingsgewijs zoveel werk is om de motorkap te openen en te sluiten, zouden we dan niet dáár eerst eens iets aan moeten doen? Zouden we, in de IT-organisatie, niet eens moeten kijken of we het testen, integreren en uitrollen van de software kunnen verbeteren?
Niet dat daarmee de hele discussie van de baan is – er is nog wel meer dat tegenwerkt – maar het argument van de motorkap heeft een hoop van zijn kracht verloren.

(1) Voor wie in de theorie geïnteresseerd is, raad ik het boek van Donald Reinertsen aan: Principles of Product Development Flow.


in

, , ,

Tags: